BRUKS

Nesten alle hunder elsker å jobbe i skogen, de er som skapt til å søke etter mennesker, spor og gjenstander. Dette er en flott aktivitet for hunder i alle aldre. Setter du en valp på 8 uker på et spor er det stor sannsynlighet for at den følger sporet. Ser en ung valp at eier går ut i skogen og gjemmer seg vil den høyst sannsynlig løpe etter og søke. Gleden er stor når valpen finner eier. En eldre hund vil reagere helt likt. Og ingenting kan stimulere hundene mer enn å bruke nesen. Ingenting er som å se en hund sove etter en dag i skogen, eller rett og slett gått et spor. I tillegg til å stimulere hunden mentalt vil det å bevege seg ute i skog og mark styrke hunden fysisk.

Brukstrening passer bra som fritidsaktivitet sammen med hunden. Hele familien kan være med ute i skogen og la hunden søke. Man kan også konkurrere. I vår klubb kan du trene på alle nivåer.

I Hallingdal hundeklubb trener vi i henhold til regelverk fra Norsk Brukshundsport Forbund (NBF) NBF er medlem i NKK.

Innenfor bruks konkurreres det i 3 grupper:

• Sporgruppen
  • Runderingsgruppen
  • Rapportgruppen - (ingen aktivitet i klubben pt og beskrives ikke her)

Innenfor hver gruppe konkurreres det i følgende klasser:

• Klasse D (lavest)
  • Klasse C
  • Klasse B
  • Klasse A

Ved opprykk i klasse D kan hunden rykke opp i klasse C i alle grupper.

I hver gruppe konkurreres det i 3 hovedøvelser:

• Spor/Rundering, Feltsøk og Brukslydighet.

SPOR:                                                                                                                             Sporets vanskelighetsgrad øker fra klasse til klasse. Lengde, hvor lenge det har ligget og antall pinner som hunden skal finne i sporet. Her skal hunden søke på undervær, det vil si at snuten skal være helt nede i bakken.

RUNDERING:                                                                                                                      Her søker hunden etter figuranter i en markert løype. Her økes også vanskelighetsgraden i form av lengde på området, antall figuranter og hvor godt figurantene er gjemt. Her søker hunden på overvær.

FELTSØK:                                                                                                                               I øvelsen Feltsøk markeres det er område på 20*50 meter i klasse D, økes til 50*50 meter i klasse A.Innenfor dette området legges det ut et bestemt antall gjenstander, som sokker, lommebøker, votter, hansker osv. Antall gjenstander øker fra klasse til klasse. Hundene syns det er utrolig moro å finne gjenstander og så levere de til fører.

BRUKSLYDIGHET:                                                                                                             Hver klasse har sitt eget lydighetsprogram - hvor også vanskelighetsgraden øker fra klasse til klasse. Her er noen øvelser lik Lydighetsprogrammet i Konkurranselydighet (LP) mens andre øvelser er spesifikke for bruks. Her nevnes for eksempel fellesdekk med skudd. Det bør til slutt gjøres oppmerksom på at de som ønsker å konkurrere må f.o.m klasse C ha kjent mental status på hunden. For å kunne konkurrere må også hunden lære apportering, da dette er viktig i rundering, brukslydighet og feltsøk.

Gruppeansvarlig: Janne Helgestad

NKK Regelverk Brukshundprøver NBF