RALLYLYDIGHET

Rallylydighet er en hundesport som oppstod i USA, og ble godkjent av Norsk Kennel Klubb i 2013. Rallysportens slagord er «Glede - samspill - holdninger». Sporten går ut på å gå gjennom en bane som består av 15-22 skilt med øvelser fra både lydighet, agility og freestyle. Som i agility er banene nye for hver konkurranse, slik at kombinasjonene ikke er gitt på forhånd.

Banene har en maksimaltid på 3-4 minutter, og tiden er avgjørende kun hvis ekvipasjer har lik poengsum. Eier har lov til å rose og oppmuntre hunden under konkurransen. I denne hundesporten er glede, samspill og holdninger det aller viktigste. Det er ønskelig at øvelsene utføres på en naturlig, flytende måte. Det er viktigere med samspill, godt humør og en positiv holdning - enn presisjon. Det trekkes ikke for at fører kommanderer hunden både med stemme og tegn. Hoppehinder er maks 40 cm høye. Mellom øvelsene som står på skiltene skal hunden gå ved førers venstre side, dersom ikke annet er beskrevet på skiltet. Dommeren forholder seg taus under hele konkurransen og trekker poeng dersom ekvipasjen gjør feil underveis. Svært mange hunder vil ha utbytte av å trene rallylydighet, og denne konkurranseformen passer for alle raser. Her er det masse spenning, variasjon og moro - både for hund og fører.

Det blir arrangert et stort antall rallylydighetsprøver rundt om i landet. Det konkurreres i fire klasser med stigende vanskelighetsgrad. Alle hunder over 9 måneder kan delta, også blandingshunder, men det stilles krav om registrering i Norsk Kennel Klubb før start. De eneste som er utelukket, er tisper med løpetid (med unntak av høyeste klasse).